Tuesday, January 22, 2013

နာမ္႐ုပ္ႏွစ္သင္း ဉာဏ္ျမင္ရွင္းဖုိ႔



နာမ္႐ုပ္ႏွစ္သင္း ဉာဏ္ျမင္ရွင္းဖုိ႔
တစ္ခုေသာ ကထိန္အလွဴအၿပီးတြင္ ျဖစ္ပါသည္။ ပင့္သံဃာေတာ္မ်ားအားလုံး အသီးအသီး ျပန္ၾကြ ၾက ၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ စာေရးသူလည္း ျပန္မည္အျပဳတြင္ ဒါယကာႀကီးတစ္ဦးက ဤသုိ႔ စကားဆုိလာ၏။
“ဦးဇင္း ဒီေန႔ ကထိန္တရားေဟာတဲ့ ဆရာေတာ္ဟာ တရားေဟာ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတာပဲ”
“ဟုတ္လား... ဒါေၾကာင့္လဲ ကထိန္ဒကာက သီးျခား ပင့္လာတာေနမွာေပါ့”
“ဒီေန႔ေဟာတဲ့ ကထိန္တရားကုိ ဦးဇင္း နာလုိက္မိေသးလားဘုရား။”
“ဟင့္အင္ ဦးဇင္းတုိ႔နယ္ရဲ့ထုံးစံအရ သီလေပးၿပီး ကထိန္သကၤန္း အကပ္ခံ။ ၿပီးရင္ေမတၱာသုတ္ ပရိတ္ တရားခ်ီးျမႇင့္၊ ၿပီးေတာ့ ပင့္သံဃာေတာ္ေတြအားလုံး သိမ္ထဲၾကၿြပီး ကံေဆာင္ၾကတယ္။ တရားေဟာ ဓမၼ ကထိက တပါးတည္းသာ တရားေဟာက်န္ခဲ့ရတာေလ။ ဒီေတာ့ ကံေဆာင္ေနၾကတာမုိ႔ ကထိန္တရားမနာ လုိက္မိပါဘူး။ ဘာျပဳလုိ႔ေမးတာလဲ”
“႐ုပ္နာမ္ အေၾကာင္းရွင္းျပတာ ေတာ္ေတာ္ရွင္းတာပဲ”
“ေျပာစမ္းပါဦး ဘယ္လုိရွင္းျပလုိ႔လဲ”
“လွဴခ်င္တာက နာမ္၊ လွဴေနတာက ႐ုပ္၊ ငါမဟုတ္ သူမဟုတ္၊ လွဴတာ နာမ္ႏွင့္႐ုပ္ ။ နာမ္႐ုပ္ႏွစ္ သင္း၊ အျမင္ ရွင္း၊ လွဴရင္း အလုပ္လုပ္။ ဆုိတဲ့ လကၤာေလးကုိ ခ်ေပးၿပီး ရွင္းျပတာ”
“အဲဒီလကၤာေလးက ရွင္းျပေနစရာ မလုိေလာက္ေအာင္ ရွင္းေနၿပီးသားပဲ။ သူက ဘာကုိ ထပ္ၿပီး ရွင္းျပ တာလဲ”
“ဒီလုိေလဘုရား။ အဲဒီလကၤာထဲမွာပါတဲ့ ႐ုပ္နာမ္ဆုိတာကုိရွင္းျပတာ။ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ႐ုပ္နာမ္၊ ႐ုပ္နာမ္နဲ႔သာေျပာေနၾကတာ။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ႐ုပ္နာမ္ဆုိတာ ဘာကုိဆုိလုိမွန္း တိတိပပ သိၾကသူနဲပါတယ္။ အဲဒါကုိ တိတိပပ သိရေအာင္ လက္ေတြ႕ သ႐ုပ္ျပၿပီး ရွင္းလင္းျပတာ ဘုရား။”
“ကုိင္း ဘယ္လုိရွင္းလင္းျပသလဲ ဆက္ေျပာစမ္းပါဦး”
“စိတ္၊ ေစတသိက္၊ နိဗၺာန္တုိ႔ကုိ ကုိင္တြယ္မယ္ဆုိရင္ ကုိင္တြယ္လုိ႔ ရ၊ မရေမးတယ္။ မရပါဘုရား လုိ႔ ေျဖေတာ့ ကုိင္တြယ္လုိ႔ မရတာက နာမ္ တဲ့။ ၿပီးေတာ့ သူ႔ရဲ့လက္တစ္ဖက္ကုိ က်န္လက္တစ္ဖက္နဲ႔ ကုိင္ျပတယ္။ ကုိင္လုိ႔ ရ၊ မရ ေမးတယ္။ ရပါတယ္ဘုရားဆုိေတာ့ ကုိင္တြယ္လုိ႔ရတာက ႐ုပ္ျဖစ္တယ္ဆုိတာ ကုိ လက္ေတြ႔ နည္းနဲ႔ ရွင္းျပတာ။”
“ဒါပဲလား”
“ၿပီးေတာ့ ပုိရွင္းသတဲ့ရွင္းေအာင္ ထပ္ၿပီးရွင္းျပေသးတယ္။ စိတ္၊ ေစတသိက္၊ နိဗၺာန္တုိ႔ကုိ ၾကည့္ ရင္ ျမင္ႏုိင္၊ မျမင္ႏုိင္အေမးအေျဖလုပ္ၿပီး မျမင္ရလုိ႔နာမ္တဲ့။ ႐ုပ္ကုိလက္ေတြ႕ျပရာမွာေတာ့သူ႔ကုိျမင္၊ မျမင္ေမးတယ္။ ျမင္ရပါတယ္လုိ႔ ေျဖေတာ့ ျမင္ရတာဟာ ႐ုပ္လုိ႔ေခၚတယ္လုိ႔ ရွင္းျပတယ္။”
“ေအာ္...အဲဒီလုိ ရွင္းျပတာေပါ့”
“ဒါတင္ဘယ္ကလဲဘုရား။ အမ်ားသိၿပီးျဖစ္တဲ့ သိတတ္တာက နာမ္၊ မသိတတ္တာက ႐ုပ္ ဆုိၿပီးေတာ့ လဲ ရွင္းျပေသးတယ္။ ဘယ္ေလာက္ရွင္းလုိက္သလဲဘုရား။ တစ္ခါမွ တရားမနာဘူးတဲ့ သူေတာင္ ႐ုပ္နာမ္ အေၾကာင္း တခဏနဲ႔ သေဘာေပါက္ နားလည္သြားႏုိင္တယ္။ တပည့္ေတာ္လဲ ခုမွပဲ ႐ုပ္နာမ္ဆုိတာ ဘာေခၚတယ္ဆုိတာကုိ ေရေရရာရာ တိတိပပ သိရေတာ့တယ္ဘုရား။”
“႐ုပ္နာမ္ဆုိတာကုိတကယ္တမ္း ေရေရရာရာတိတိပပသိ၊ မသိေမးၾကည့္ပါဦးမယ္။ အသံတုိ႔အန႔ံ တုိ႔ဟာ ႐ုပ္လား၊ နာမ္လား။”
“႐ုပ္ ပါဘုရား။”
“ဒါဆုိ ကုိင္တြယ္လုိ႔ ရ ရမွာေပါ့။”
“မရပါ ဘုရာ။”
“ဒါနဲ႔ ကုိင္တြယ္လုိ႔ ရတာက ႐ုပ္လုိ႔ ေျပာတာ ဟုတ္ႏုိင္ပါ့မလား”
“မဟုတ္ႏုိင္ပါဘူး ဘုရား”
“ဒကာႀကီးရဲ့ ဓမၼကထိကဟာ သပၸဋိဃတရားနဲ႔ အပၸဋိဃတရား ဆုိတာကုိ အဓိပၸာယ္နဲ႔ အေကာက္ လြဲ သြားသလားမွ မသိတာ။”
“ဘယ္လုိ လြဲႏုိင္လုိ႔လဲ ဘုရား”
“သပၸဋိဃ ဆုိတာ ထိပါးျခင္းႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ တနည္း ထိခုိက္၍ရေသာ တရားကုိေခၚတာ။ အပၸဋိဃ တရားဆုိတာကေတာ့ သပၸဋိဃရဲ့ ေျပာင္းျပန္အဓိပၸာယ္ထြက္တယ္ေလ။ ထိပါးျခင္းျဖစ္တယ္၊ မျဖစ္ဘူးဆုိတာလဲ လက္နဲ႔ထိပါးလုိ႔ရတာ၊ မရတာကုိဆုိလုိတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လဲ သပၸဋိဃတရားကုိ အရေကာက္ရာမွာ ပသာဒ႐ုပ္(၅)နဲ႔ ေဂါစရ႐ုပ္(၇)ပါး ေပါင္း(၁၂)ပါးကုိေကာက္ပါတယ္။ က်န္တဲ့သုခုမ႐ုပ္ (၁၆)ပါးရယ္၊ စိတ္၊ ေစတသိက္၊ နိဗၺာန္ရယ္ဟာ အပၸဋိဃတရားေတြ ျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိ ဓမၼသဂၤဏီ ပါဠိေ တာ္၊ သပၸဋိဃဒုက္မွာ ျပဆုိထားပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားတရားေဟာတဲ့အခါ တရားနာတဲ့သူေတြ နားလည္ေအာင္ ေျမမႈန္႔တုိ႔ ၊ ေရေမွ်ာ သစ္ တုံးတုိ႔ကုိ ဥပမာျပၿပီး တရားေဟာခဲ့ေသးတာပဲ။ တကယ္တမ္း ႐ုပ္ဆိုတာ လက္နဲ႔ထိကုိင္လုိ႔ရတယ္ဆုိရင္ လက္ေတြ႕ကုိင္ျပၿပီး ႐ုပ္ဆုိတာ ဒါကုိ ေခၚတာလုိ႔ ရွင္းျပမွာေပါ့။ မနက္ကတရားေဟာတဲ့ ဆရာေတာ္က ဘုရားရွင္ေတာင္ သူ႔ေလာက္ တရားနာတဲ့သူေတြကုိ ရွင္းေအာင္ မေဟာတတ္ဘူးလုိ႔ အထင္ေရာက္ ေနသ လားမွ မသိတာ။
တကယ္ေတာ့။ ဘုရားရွင္ ေဟာတဲ့ ႐ုပ္တရားဆုိတာ သေဘာတရားကုိ ေခၚတာ။ (substance) အရာ၀တၳဳ အထည္ျဒပ္ရွိတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္႐ုပ္တရားကုိမွ် ကုိင္တြယ္လုိ႔မရပါဘူး ဆုိ တာ ေသေသခ်ာခ်ာ မွတ္သားထားလုိက္စမ္းပါ။
ၿပီးေတာ့ျမင္ရတာ ႐ုပ္ဆုိတာလဲ ႐ုပ္(၂၈)ပါးထဲမွာျမင္ရတဲ့ ႐ုပ္ဆုိလုိ႔အဆင္း႐ုပ္တစ္ခု တည္း သာ ျမင္လုိ႔ရပါတယ္။ က်န္တဲ့႐ုပ္ေတြက ျမင္လုိ႔ရတဲ့ ႐ုပ္ေတြ မဟုတ္ပါဘူး။”
“ဒီလုိဆုိရင္ ‘သိတတ္တာကနာမ္၊ မသိတတ္တာက ႐ုပ္’ ဆုိတာကေတာ့မွန္တယ္မဟုတ္လား ဘုရား”
“မွန္၊ မမွန္ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ရေအာင္။ နာမ္တရားေတြထဲမွာ ေစတသိက္ကုိ အသာထား နိဗၺာန္ ဟာ အာ႐ုံကုိ သိတတ္ပါ့မလား”
“မသိတတ္ပါဘူး ဘုရား။”
“မသိတတ္ရင္ ဒါဆုိ ႐ုပ္တရားေပါ့။”
“အဲဒီလုိလဲ မဟုတ္ပါဘူး ဘုရား”
“ဓမၼသဂၤဏီပါဠိေတာ္၊ စိတၱဒုက္မွာ အာ႐ုံကုိသိတတ္ေသာတရားဆုိသည္မွာ စိတ္၈၉-ခုသာျဖစ္ၿပီး၊ အာ႐ုံကုိ မသိတတ္ေသာတရားမ်ားကေတာ့ ေစတသိက္၊ ႐ုပ္၊ နိဗၺာန္တုိ႔ျဖစ္တယ္လုိ႔ ေဟာထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သိတတ္တာက နာမ္ဆုိရင္ စိတ္တစ္ခုတဲ အတြက္သာ မွန္ၿပီး၊ နာမ္တရားျဖစ္တဲ့ ေစတသိက္၊ နိဗၺာန္တုိ႔အတြက္ မွားေနတယ္။
မသိတတ္တာက ႐ုပ္ဆုိရာမွာလဲ ႐ုပ္တစ္ခုတည္း အတြက္သာမွန္ေနၿပီး အာ႐ုံကုိမသိတတ္ တဲ့ ေစတသိက္နိဗၺာန္တုိ႔ကုိ ႐ုပ္တရားလုိ႔ ေျပာရမလုိ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါဆုိရင္ ‘သိတတ္တာကနာမ္၊ မသိ တတ္တာက ႐ုပ္’ ဆုိတဲ့စကားဟာမွားတယ္၊ မွန္တယ္ဆုိတာ ခြဲျခားလုိ႔ ရေလာက္ပါၿပီ။”
“ဒီလုိဆုိရင္ တပည့္ေတာ္တုိ႔အေနနဲ႔ နာမ္နဲ႔ ႐ုပ္ရဲ႕သေသာ အဓိပၸာယ္ကုိ မမွားေအာင္ ဘယ္လုိ မွတ္ သား ထားရမွာလဲ ဘုရား။”
       “မမွားေအာင္ မွတ္သားထားဖုိ႔ဆုိရင္ အ႒သာလိနီမွာ နာမ႐ူပဒုက္ကုိ ဖြင့္ဆုိထားတဲ့အတုိင္း မွတ္သား-ထားလုိက္ေပါ့”
“ဘယ္လုိမ်ား ဖြင့္ဆုိထားလုိ႔လဲ ဘုရား။”
“နမနေ႒န နာမနေ႒န စ နာမံ။ ႐ုပၸနေ႒န ႐ူပံ။ အာ႐ံုသို႔ ၫြတ္တတ္ ၫြတ္ေစတတ္ေသာ တရား ဟာ နာမ္တရား။ ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာတရားဟာ ႐ုပ္တရား ျဖစ္တယ္} လုိ႔အ႒သာလိနီအ႒ကထာမွာ ဖြင့္ဆုိထား တယ္ေလ”
“႐ုပ္ရဲ႕သေဘာကုိနားလည္ေပမယ့္နာမ္ရဲ႕သေဘာျဖစ္တဲ့ ‘အာ႐ံုသို႔ၫြတ္တတ္ ညႊတ္ေစတတ္ေသာ ’ ဆုိတဲ့ စကားလုံးေတြကုိ နားမလည္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္ ဘုရား။ ရွင္းျပေပးပါအုံး။”
“ၫြတ္ဆိုတာဟာ ကုိင္းက်တာ၊ စိတ္ေရာက္တာကုိဆုိလုိတာပါ။ ၫြတ္တတ္ ညြတ္ေစတတ္လုိ႔ ႏွစ္ မ်ိဳး ဆုိထားတာကေတာ့ နာမ္တရားမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့စိတ္၊ ေစတသိက္နဲ႔နိဗၺာန္တုိ႔ဟာသေဘာသဘာ၀ခ်င္း မတူတဲ့ အတြက္ ႏွစ္မ်ိဳးဆုိထားတာ ျဖစ္တယ္။ စိတ္၊ ေစတသိက္တုိ႔ကအာ႐ုံေပၚသုိ႔ ကုိင္းက်တတ္ တယ္၊ ေရာက္ တတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ နာမ္လုိ႔ေခၚတာ။ နိဗၺာန္ကေတာ့အာ႐ုံ ျပဳတတ္တဲ့ အျပစ္ကင္းတဲ့ တရားတုိ႔ကုိ မိမိထံသုိ႔ ကုိင္းက်ေစတတ္၊ ေရာက္ေစတတ္လုိ႔ နာမ္လုိ႔ ေခၚရတယ္။ ဒါဆုိရင္ နာမ္႐ုပ္ ႏွစ္ သင္း အျမင္ရွင္းတန္ ေကာင္းပါရဲ့”
“မွန္ပါ့။ ခုမွပဲ ရွင္းသြားပါၿပီဘုရား။”
“ဒကာႀကီးတုိ႔ကလဲ နာမ္႐ုပ္ႏွစ္သင္း သာမန္အျမင္နဲ႔ ရွင္း႐ုံမက ဉာဏ္ျမင္ပါရွင္းေအာင္ လွဴရင္း အလုပ္လုပ္ရမွာျဖစ္သလုိ ဦးဇင္းတုိ႔ အလွဴခံပုဂၢဳိလ္မ်ားကလဲ နာမ္႐ုပ္ႏွစ္သင္း၊ ဉာဏ္ျမင္ရွင္းေအာင္၊ ယူရင္း အလုပ္လုပ္ၾကတာေပါ့” ဟု သတိေပးတုိက္တြန္းစကားဆုိခဲ့ၿပီး ရြာသုိ႔ျပန္ခဲ့ပါေတာ့၏။
(ၫြတ္၊ ႀကိ- ၁၊ ကုိင္းက်သည္။ ၂၊ စိတ္ေရာက္သည္။ ျမန္မာအဘိဓာန္၊ ၁၃၈။)

အမွတ္စဥ္(၂၇၀) ၂၀၁၂ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ၊ဓမၼရံသီမဂၢဇင္း။

No comments:

Post a Comment